Amning, skemad og søvn 6,5 måned

29. april 2015

Alder:
6 mdr.

Amning, skemad og søvn 6,5 måned

Kære Helen.

Min søn på 6,5 måned elsker mad. Vi har idag indført frokost, så han får morgengrød, mos/grød til frokost og mos til aften. Fra dag et har han været helt vild med det og spiser rub og stub især mos er han ustoppelig med. Han har haft hård mave og får 5 ml laktolose om dagen, som hjælper fint.

Han har indtil for en uge siden spist 1,5 dl mos til aften, men ville gerne have mere, så nu har jeg nogle dage forsøgt at tilbyde ham mere, hvor han spiser op, ca. 2.5 dl. Han får en del vand i løbet af dagen, ca. 60 ml. Han gylper meget, både mælk og skemad, men er ellers en meget glad dreng, der triller, begynder så småt at komme på alle fire, snakker og griner. Han har hele tiden fulgt sin kurve nogenlunde lige under gennemsnittet, men har de seneste 6 uger taget 960 gr. på, hvilket illustrerer hans store appetit :)

Dagen ser nogenlunde således ud:
Ca. Kl. 7.00 vågner.
7.15 grød med sveskemos (han spiser 0,5-1 dl)
9.00
9.30 lur (1,5-2 timer)
12.00 frokost (grød/mos)
13.30 amning
14.00 lur (1,5-2 timer)
16.00 amning
17.30 mos
19.00 bad
19.30 amning (han vil somregel kun have et bryst)
20.00 puttes

Han har længe sovet dårligt om natten. Han vågner ofte ...

Annonce

... hveranden time. Vi har forsøgt at min mand putter og jeg sover på sofaen og her sover han ofte meget bedre, hvor jeg ammer omkring kl. 01.00 og kl. 04.00.

Vi har forsøgt at give ham flaske om aftenen/natten for at se, om det var fordi han ikke fik nok mælk, men det er samme resultat: når jeg putter ham og sover i seng ved siden af, vågner han hyppigt. Hvis jeg ikke tager ham op, bliver han helt hysterisk. Ofte er jeg nødt til at lægge ham til, før han falder til ro. han er ofte her urolig ved brystet om natten og gylper. Han spiser kun et bryst af gangen , da han ofte ikke gider mere. Det virker mere som trøst end sult. Og det bliver ofte sjatspisning, hvis jeg lægger ham til hver gang han efterspørger det om natten..

Mine spørgsmål er:

Hvor meget mælk skal han have? Min sundhedsplejerske siger 0,5 -0,75 l om dagen, men andre steder læser jeg mere.

Kan du foreslå en bedre plan?

Skal jeg skære ned på skemaden? Min sundhedsplejerske mener, at han skal spise det han vil.

Hvad kan jeg gøre for at han sover bedre/længere? Min mand kan ikke tage ham hver aften/nat pga. hans arbejde

Det blev en lang smøre. Jeg håber du kan finde hoved og hale i det.

På forhånd tak :)

Læs Helens svar »

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

17. maj 2024 | Udvikling | 6 mdr.

Triller kun til den ene side

Kære Helen Min søn er nu 6 måneder, og jeg syntes egentligt at han udvikler...

16. maj 2024 | Kost og ernæring | 6 mdr.

Får min søn kalk nok?

Hej Helen Min lille søn er nu blevet 6 måneder og han vejer nu ca. 7.5 kg og...

9. maj 2024 | Kost og ernæring | 7 mdr.

Drikker hun nok?

Kære Helen. Min datter på snart 7 måneder spiser ofte øllebrød eller...

2. maj 2024 | Kost og ernæring | 5 mdr.

Sveskemos - hvor meget?

Kære Helen Vores datter er 5 måneder gammel, og hun har ofte problemer med...

2. maj 2024 | Kost og ernæring | 6 mdr.

Hyppigere afføring efter start med skemad

Hej Helen Tak for din brevkasse og dine gode bøger! Min søn, som nu er...

Annonce

Viden om børn:

Børnemad

De første måneder at barnets liv kalder man for mælkeperioden, da barnets mad udelukkende består af mælk. Barnet ernæres her enten af modermælk eller af modermælkserstatning. Når barnet er mellem 4-6 mdr kan barnet begynde at få lidt skemad.

Den periode som afløser mælkeperioden kaldes overgangsperioden. Den varer til barnet er ca. 9 mdr gammelt. Det er overgangen fra flydende mad, til mad med struktur og klumper til mere og mere bid og mad i stykker, til at barnet kan spise mere...

Læs mere i Babylex

Klumpfod (varusfod)

I Danmark fødes ca. 1 ud af 1000 børn med klumpfod. Det svarer til ca. 60 børn årligt i Danmark. Hos ca. halvdelen er der klumpfod på begge fødder.

Klumpfod kaldes også varusfod eller talipes equinovarus. Det er en fejlstilling i en eller begge fødder. Når barnet bliver født, ser foden normal ud, men den kan ikke rettes til normal stilling. Når man ser på foden, vil hælen dreje indad, forfoden pege ind mod midten, og samtidig vil mellemfoden (svangen) være løftet. Foden...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens bog om amning og flaske, hjæper dig med at få et mæt og tilfreds barn.

Det siger medlemmerne ...

Kære Helen.

Tak for alt din støtte og hjælp indtil nu. Igennem dig har jeg lært at have tillid til mine beslutninger og oser ud af tryghedsposen til min dreng og dette med god samvittighed!!!

Ingen tvivl om at du altid skal være min sundhedsplejerske :-)

Kærlig hilsen
P, mor til dreng på 15 måneder.