Brev:
Amning, skemad og søvn 6,5 måned
29. april 2015
Alder:
6 mdr.
Amning, skemad og søvn 6,5 måned
Kære Helen.
Min søn på 6,5 måned elsker mad. Vi har idag indført frokost, så han får morgengrød, mos/grød til frokost og mos til aften. Fra dag et har han været helt vild med det og spiser rub og stub især mos er han ustoppelig med. Han har haft hård mave og får 5 ml laktolose om dagen, som hjælper fint.
Han har indtil for en uge siden spist 1,5 dl mos til aften, men ville gerne have mere, så nu har jeg nogle dage forsøgt at tilbyde ham mere, hvor han spiser op, ca. 2.5 dl. Han får en del vand i løbet af dagen, ca. 60 ml. Han gylper meget, både mælk og skemad, men er ellers en meget glad dreng, der triller, begynder så småt at komme på alle fire, snakker og griner. Han har hele tiden fulgt sin kurve nogenlunde lige under gennemsnittet, men har de seneste 6 uger taget 960 gr. på, hvilket illustrerer hans store appetit :)
Dagen ser nogenlunde således ud:
Ca. Kl. 7.00 vågner.
7.15 grød med sveskemos (han spiser 0,5-1 dl)
9.00
9.30 lur (1,5-2 timer)
12.00 frokost (grød/mos)
13.30 amning
14.00 lur (1,5-2 timer)
16.00 amning
17.30 mos
19.00 bad
19.30 amning (han vil somregel kun have et bryst)
20.00 puttes
Han har længe sovet dårligt om natten. Han vågner ofte hveranden time. Vi har forsøgt at min mand putter og jeg sover på sofaen og her sover han ofte meget bedre, hvor jeg ammer omkring kl. 01.00 og kl. 04.00.
Vi har forsøgt at give ham flaske om aftenen/natten for at se, om det var fordi han ikke fik nok mælk, men det er samme resultat: når jeg putter ham og sover i seng ved siden af, vågner han hyppigt. Hvis jeg ikke tager ham op, bliver han helt hysterisk. Ofte er jeg nødt til at lægge ham til, før han falder til ro. han er ofte her urolig ved brystet om natten og gylper. Han spiser kun et bryst af gangen , da han ofte ikke gider mere. Det virker mere som trøst end sult. Og det bliver ofte sjatspisning, hvis jeg lægger ham til hver gang han efterspørger det om natten..
Mine spørgsmål er:
Hvor meget mælk skal han have? Min sundhedsplejerske siger 0,5 -0,75 l om dagen, men andre steder læser jeg mere.
Kan du foreslå en bedre plan?
Skal jeg skære ned på skemaden? Min sundhedsplejerske mener, at han skal spise det han vil.
Hvad kan jeg gøre for at han sover bedre/længere? Min mand kan ikke tage ham hver aften/nat pga. hans arbejde
Det blev en lang smøre. Jeg håber du kan finde hoved og hale i det.
På forhånd tak :)